Wayfinding

Wayfinding er meget mere end vejvisning. En god løsning er stedspecifik. Den præger oplevelsen af et område, og tilfører stedet identitet, stemning og karakter

 

Kommunikation i rum

Stedspecifik kommunikation kan have karakter af vejvisning og formidling — men det kan også være mere legende i sin form, og formålet kan være at skabe en særlig oplevelse.

 
 

Wayfinding — Skilting og vejvisning

Wayfinding er en disciplin i sig selv. Vejvisning handler grundlæggende om at guide mennesker i et fysisk rum. Det kan være helt enkelt gennem vejvisende skiltning, eller mere kompleks vejvisning, hvor besøgende har brug for at kunne aflæse et område og danne sig et mentalt kort for at navigere intuitivt.

En wayfinding-analyse afklarer hvem der bevæger sig hvor og hvorfor. Et wayfinding-koncept indeholder en bærende idé til, hvordan man kan formilde en umiddelbar forståelse af et område, og hvordan trafikstrømme kan guides gennem skiltning og vejvisning.

Stedspecifik kommunikation

Kommunikation og vejvisning i bygninger, byrum og landskab giver en særlig mulighed for at kommunikere stedspecifikt, med den fordel, at viden kan kommunikeres præcis dér, hvor det er relevant.

Stedspecifik kommunikation kan have karakter af vejvisning, formidling og information — men det kan også være mindre formelt og mere legende i sin form, og formålet kan være at skabe en særlig oplevelse. 

Stedets identitet og formidling

En god løsning fremhæver et steds særlige karakter, og skaber visuel sammenhæng for et område.

En bærende idé — udfoldet i formsprog, farver, materialevalg og placeringer — kan fremhæve elementer af arkitekturen og stedets karakter.  

Formålet kan også være læringsmæssigt, hvor besøgende bliver en lille smule klogere for hvert besøg, og med tiden udvikler en dybere forståelse af et tema eller et område.

 
 

Udvikling af et skilteprojekt

Projekter udvikles gennem en faseopdelt designproces med planlagte dialogmøder, præsentationer og godkendelser.

 
 

Fase 1: Foranalyse

Stedets potentiale

En god proces indledes med en åben foranalyse, som afsøger projektets potentiale. Muligheder og begrænsninger afklares, nye potentialer og idéer kan vise sig og projektets rammer defineres.

Foranalysen munder ud i et idékatalog og et visionsoplæg, som præsenteres for projektets styregruppe.


Fase 2: Wayfindingkoncept

Stedets funktionalitet

Wayfinding handler om at guide mennesker i et fysisk rum. Wayfinding-analysen afklarer, hvem der bevæger sig hvor og hvorfor. Her afklares forhold vedrørende omgivelser, brugergrupper, trafikstrømme, ruter, orienteringspunkter, beslutningspunkter og destinationer.

Resultatet af analysen er et sæt af anbefalinger i form af et udkast til et wayfinding koncept.

Skiltesystemets idé

Wayfidningkonceptet danner en overordnet ramme for det videre arbejde, med en bærende idé og principper for projektet.

Wayfinding konceptet indeholder forslag til, hvordan områdets layout kan formidles i et mentalt kort gennem navngivning, zone-opdeling, farvekoder og placemaking. Og hvordan trafikstrømme kan guides gennem skiltning, ruter og vejvisning for specifikke brugergrupper.

Fase 3: Designprocess

Formgivning og udtryk

Den bærende idé og principperne fra wayfinding-konceptet omsættes til et designkoncept, hvor farver, typografi, materialer, formater og placeringer defineres.

Formgivningen tager udgangpunkt i stedets karakter, og kan være et fysisk og rumligt udtryk for en identitet eller et underliggende værdisæt, og løsninger skal forholde sig til bygning, byrum og landskab.

Som led i designprocessen kan der produceres 1:1 modeller af skilte for at teste materialer, placeringer, størrelsesforhold og læsbarhed i praksis.

Fase 4: Produktion og montering

Tæt samarbejde

Den afsluttende fase foregår i tæt samarbejde med den valgte skilteproducent. Alle elementer korrekturlæses og godkendes endeligt, inden der laves produktionsfiler og placeringsanvisninger.

Skiltene produceres og monteres af den valgte skilteproducent udfra udførlige anvisninger, og det monterede gennemgås for kvalitetssikring, og godkendes inden endelig overlevering.