Kommunikationsdesign

Kommunikationsdesign giver afsenders budskab identitet, form og struktur, så det skaber bedst mulig forståelse hos modtageren

 
 

Målet kan være enkelt — at formidle et konkret budskab, som kan beskrives i tekst og billeder. Eller mere komplekst — at præsentere et omfattende materiale, på en måde der gør det let aflæseligt gennem visualiseringer og visuelt overblik.

Men designs virkemidler fungerer også på et intuitivt plan. Målet kan være at formidle et budskab, som skal opfattes intuitivt af modtageren. For eksempel kan en identitet, et værdisæt, en stemning og et steds karakter udtrykkes gennem farver, typografi, billedsprog, formgivning, formater og placeringer.

 

Kommunikationsdesign er et effektivt redskab til at

  • skabe opmærksomhed

  • udbrede viden

  • formidle komplekse sammenhænge

  • udfordre barrierer

  • forklare og visualisere

  • strukturere og skabe overblik

  • argumentere

  • inspirere og motivere

  • skabe fælles fundament

 

 

Tryk

Tryk er kommunikation man kan have i hånden. Modtageren oplever papirets kvalitet og vægt, tryksværtens duft. En god tryksag, som modtageren finder relevant, bliver måske hængt op på væggen, eller gemt i en skuffe til senere brug. En tryksag kan overrækkes ved et møde eller sendes fysisk med posten.

Tryk har den styrke i forhold til digital kommunikation, at det ikke er væk det øjeblik modtageren klikker videre.

Omtanke og planlægning har stor betydning, hvis du ønsker at reducere den miljøbelastning som er forbundet med tryk. Tryk kan produceres lokalt, på FSC-mærkede papirkvaliteter, hos et certificeret trykkeri med fokus på bæredygtig produktion.

Digitalt

Digital kommunikation er fleksibel og hurtig, og kan tilpasses meget præcist til specifikke målgrupper. Den er let at opdatere og kan justeres fra dag til dag.

Digital kommunikation bør afspejle strategi, identitet og værdier på linje med den øvrige kommunikationsflade, men gerne med et mere løst og midlertidigt udtryk. Her kan man eksperimentere, få feedback og justere kommunikationen løbende.

Stedspecifik kommunikation

Kommunikation og vejvisning i bygninger, byrum og landskab giver en særlig mulighed for at kommunikere stedspecifikt, med den fordel, at viden kan kommunikeres præcis dér, hvor det er relevant.

Stedspecifik kommunikation kan have karakter af vejvisning, formidling og information — men det kan også være mindre formelt og mere legende i sin form, og formålet kan være at skabe en særlig oplevelse. 

En bærende idé — udfoldet i formsprog, farver, materialevalg og placeringer — kan fremhæve elementer af arkitekturen og stedets karakter.

Formålet kan også være læringsmæssigt, hvor besøgende bliver en lille smule klogere for hvert besøg, og med tiden udvikler en dybere forståelse af et tema eller et område.

 

Kommunikationsdesign som forandringsværktøj

Design kan bruges som et redskab til at igangsætte de holdnings- og kulturændringer, som er nødvendige for at grøn omstilling kan realiseres.

Med design kan vi visualisere gode idéer og bæredygtige løsninger. Og vi kan synliggøre konsekvenser og sammenhænge mellem natur og kultur, og skabe opmærksomhed om temaer, som er essentielle, for at fremskynde grøn omstilling.

Det kan gøres på et overordnet plan, men det kan også gøres i dagligdagens projekter, hvor modstand kan tjene som en mulighed for at dele viden og skabe forståelse.